Kirjoitusten ja kirjoittajan tausta

Idea tähän sivustoon lähti liikkeelle pääosin pro graduni valmistumisen myötä. Päällimmäisenä mielessä oli ajatus, että tutkimustani tehdessäni paljon asioita jäi taka-alalle, sivulauseisiin ja maininnoiksi tutkimusaiheen esittelyssä ja taustoituksessa. Paljon itseä kiinnostavaa asiaa jäi ikään kuin roikkumaan ilmaan, odottaen että aika olisi oikea tarttua siihen uudelleen. Tämän sivuston tarkoitus on tarjota itselleni kanavan purkaa näitä lisää näitä lisähuomiotta jääneitä aiheita.

Tekstien takana on humanisti, jonka akateeminen opintie koostuu etnologiasta, kulttuuriantropologiasta, kulttuurihistoriasta, taidehistoriasta, museologiasta ja naistutkimuksesta. Tekstit tulevat olemaan sävyltään oletettavasti näiden aineiden yhdistelmiä, painopisteen vaihdellessa aiheesta riippuen. Oletuksena etnologia, kulttuurihistoria ja kulttuuriantropologia tulevat kuitenkin saamaan suurimman huomion. Aihepiirit tulevat alustavasti käsittelemään kulttuurin eri puolia, niin taidesuuntausten, taiteilijoiden, keskeisten kaupunkien ja ravintoloiden kautta. Jätän kuitenkin mahdollisuuden myös muunlaisten tekstien lisäämiseksi.

Tutkimustaustani – eli mikä aloitti tämän sivuston?

Opinnäytteeni humanististen tieteiden kandidaatin ja filosofian maisterin tutkintoja varten löytyivät saman aihepiirin kautta. Kandidaatin tutkielmani kirjoitin suomalaisesta nykyburleskista tarkastellen ilmiötä karnevalismin ja tanssiteatterin kautta. Pro gradussani burleskin tarkastelu rajautui käsittelemään suomalaisen revyyteatteri Punaisen Myllyn (1946–1967) maailmaa, jota jossain määrin voi ajatella oman aikansa burleskina.

Kabaree- ja revyymaailma liittyvät olennaisina osina molempien tutkimusaiheideni piiriin. Nykyburleskin syntyyn on vaikuttanut paitsi 1900-luvun puolivälin klassinen burleski, myös 1800-1900-lukujen vaihteen aikana esitetty vaudeville, music hall, revyy ja kabaree. Punaisen Myllyn ohjelmistoon puolestaan otettiin vaikutteita eurooppalaisen revyy- ja kabareesalien ohjelmistosta. Punaisen Myllyn johtaja ja ohjaaja Ossi Elstelä kävi ahkerasti katsomassa eurooppalaisten revyysalien ja kabareeyökerhojen ohjelmistoa, tämän lisäksi myös esiintyjät kävivät hakemassa vaikutteita ulkomailta kiertueiden ja vierailujen kautta, ja myös ulkomaisia esiintyjiä vieraili vastavuoroisesti Punaisessa Myllyssä. Ymmärtääkseni ulkomaiset vierailijat sekä vierailut ulkomaisissa tapahtumissa ovat myös nykyburleskissa tavanomaisia.

Kandidaatin tutkielma

Kirjoitin Jyväskylän yliopistoon vuonna 2010 kandidaatin tutkielman nykyburleskista otsikolla Burleskin uusi tuleminen – Ilmiön tarkastelua karnevalismin ja tanssiteatterin valossa. Tutkielmassa tein katsauksen siihen, minkälaista nykyburleski on Suomessa, minkälaiset asiat sen syntyyn ovat vaikuttaneet, mikä on sen suhde tanssiteatteriin ja karnevaaliperinteeseen, sekä lopuksi vielä näkemäni burleskiesityksen pohjalta mietin, minkälaisena burleski näyttäytyy kulttuurintutkijalle.

Kandidaatin tutkielmaani ei ole tallennettu yliopiston verkkojulkaisuarkistoon, joten julkaisen sen mahdollisesti tällä sivustolla.

Pro gradu

Pro gradussani tutkin suomalaisen revyyteatteri Punaisen Myllyn revyyesitysten etnisyyden ja naiseuden representaatioita. Tutkimuksessani tarkastelin valokuva-aineiston kautta sitä, kuinka katseen merkitystä korostettiin eksotismin ja erotisoinnin avulla ja kuinka näitä puolestaan vahvistettiin visuaalisten elementtien (puvustus, lavastus, rekvisiitta) avulla. Eksoottisuuden tehokeinona näyttäytyivät muun muassa viittaukset ”itämaisuuteen” ja ”orientalismiin”. Punaisen Myllyn revyissä katseen pääkohteena toimi ensisijaisesti nainen. Tutkimuksessani päähuomio oli siksi siinä, millä tavoin naisia katsottiin ja kuinka katsetta pystyttiin esiintyjän toimesta myös kohdentamaan.

Mikäli pro graduni kiinnostaa enemmän, se löytyy ladattavana alta:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201410022919

Jätä kommentti